פרשת דברים – בשביל זה יש לנו אוזניים

פרשת דברים – בשביל זה יש לנו אוזניים

בסימנא טבא אנו פותחים את החומש החמישי והאחרון, חומש דברים שנקרא גם בשם 'משנה תורה'. חומש שכולו מכיל את דבריו של משה לעם ישראל, שבו הוא מביא תקציר של מה שהיה עד כה יחד עם עוד ציוויים והנחיות חדשות לעם ישראל לפני פטירתו מן העולם.

בפרשתנו משה מתחיל להוכיח את עם ישראל על כל הקורות אותם בארבעים השנים שהיו במדבר, ואת הדברים הקשים שנאמרים שם הוא עוטף בהרבה אהבה ודאגה לעם שאותו הוא הנהיג ממצרים ועד לפני הכניסה לארץ המובטחת, ואף מסר את נפשו עליהם מספר פעמים.

כחלק מהסקירה ההיסטורית שמובאת בפרשתנו, מזכיר משה את תהליך מינוי השופטים שקרה מספר שנים קודם לכן. ושם מתמצת משה את ההנחיות החשובות ביותר לדיין בישראל, אך גם לכל יהודי ויהודי.

"וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁפְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ; לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא…"

שני פסוקים שכוללים מסר גדול והנחיות חשובות ביותר. לרדוף את הצדק, לא להעדיף אחד על פני השני, בלי פרוטקציות, ולא לפחד מאף אחד אלא לכוון לאמת – תהיה אשר תהיה.

האור החיים הקדוש מביא פירוש נפלא על המילים "שמוע בין אחיכם", שאין הפשט שצריך לשמוע, זה ודאי, כי אם לא ישמע איך ידע מה הנידון? אלא הוא אומר כך: שלא יהיה השופט מצהיל פניו ונושא עיניו באחד מהם ומשפיל עיניו מאחד מהם, אלא שתהיה דרך השמיעה שווה ביניהם, והוא אומרו שמוע פי' דרך השמיעה תהיה בין אחיכם אם אתה תשא עיניך תשא לשניהם ואם תשפיל תשפיל לשניהם, או אפשר שיצו ה' שלא ישא עיניו כל עיקר בהם כי אפשר שיטעה אחד מהם במין הראיה שהוא עין יפה יותר ממנו ויסתתמו טענותיו. ע"כ.

מפרש האור החיים, שלא יסתכל הדיין על בעלי הדין מאחר ועל ידי כך עינו יכולה להטעות אותו שיחשוב שזה שנראה ככה מכובד ויפה כנראה שהצדק איתו. ולכן אמרה התורה שמוע בין אחיכם ולא להכיר פנים במשפט, לשמוע ללא נשיאת פנים והבטה על מיהו האדם האומר אלא שמיעת העניין כפי שהוא.

כפי שכבר הזכרנו זהו דין שאמור לדיינים, אך אנחנו יכולים לקחת לעצמנו מסר גדול מכאן.

אנחנו נמצאים לפני יום תשעה באב, היום שבו נחרב בית המקדש, ורבותינו מלמדים שבית שני נחרב בגלל עוון שנאת חינם, ולכן הוא נשאר בחורבנו עד עתה. לשנאת חינם יש הרבה גורמים והרבה נקודות שניתן להצביע עליהן, אבל היא עדיין 'חינם', ללא הצדקה וכמובן ללא צורך. מפרשתנו אנחנו יכולים לקחת מסר שאולי יעזור לנו לתקן בעצמנו משהו שקשור לשנאת החינם, והוא – שמוע בין אחיכם. אנחנו מרבים לשפוט ולחרוץ את גורלם של אנשים גם מבלי ששמענו אפילו מילה ממה שיש להם להגיד. רק ממבט חטוף על המראה שלהם, על הצד שלהם במפה הפוליטית או אפילו על הקבוצה שאליה הם משתייכים. וזהו, מבחינתנו הוא אדם רע שצריך לשנוא כי החלטתי שהוא לא חושב כמוני ואין מקום לדעה שלו. גם מבלי לשמוע אותו לעומק.

אומרת לנו התורה 'שמוע בין אחיכם', תשמעו את בן או בת הזוג שלכם, תשמעו את החבר שלכם, ותשמעו גם את מי שלא נראה לכם בעין, תשמעו מה יש לו להגיד. וגם אם נראה לכם שהוא טעה או שהוא עשה לא בסדר תגשו אליו ותנסו לשמוע את הצד שלו, אל תחליטו בדעתכם לפני ששמעתם והבנתם את הסיפור המלא, של כל הצדדים.

ההנחיה הזאת שיוצאת מפרשתנו יכולה למנוע המון חיכוכים ומריבות בתוך המשפחה ומחוצה לה. ובעיקר למגר את שנאת החינם ובכך נביא את הגאולה השלימה ובניין בית המקדש במהרה בימינו.


©2020 by Rabbi Biton - The Jewish Experience CT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram